HALKLA İLİŞKİLER NEDİR, NE DEĞİLDİR?

HALKLA İLİŞKİLER – REKLAM

Halkla ilişkiler ve reklam birbirine karıştırılan iki farklı disiplindir. Bu karışıklığın temel sebebi her iki meslek dalının da kamuoyuna mesaj iletmeye çalışması ve bunun için kitle iletişim araçlarından yararlanmasıdır.

Halkla ilişkiler kurumun kar amacı dışında ikincil amaçlarına yönelir. Bu amaçların en önemlisi sosyal sorumluluktur. Bu yaklaşımın amacı kuruluşun çevre ile olan ilişkisini sürdürebilmektir. Sosyal sorumluluk çerçevesinde büyük şirketler vakıflar kurar, burslar verir çevreye duyarlıklarını vurgulayan kampanyalar düzenlerler

HALKLA İLİŞKİLERİN KAR ETMEKLE DOLAYLI BİR İLİŞKİSİ VARDIR. TEK BAŞINA KAR SAĞLAMAYA YA DA ARTTIRMAYA YÖNELİK BİR UĞRAŞ DEĞİLDİR

Halkla ilişkiler ve reklamcılık amaç olarak birbirinden açık bir şekilde farklıdır. Halkla ilişkiler işletmenin kendi çevresini denetlemesine yardımcı olur. Reklam ise işletmenin ürünü satmak için toplumun çeşitli kesimleri ile ilişki kurar. Doğrudan kar amaçlıdır.

Reklam çalışmalarından kısa sürede sonuç beklenir. Halkla ilişkiler çalışmaları ise uzun vadeli çalışmalardır. Bu anlamda halkla ilişkiler satış için gerekli olan şartları ve uygun çevreyi yaratma çabası olarak görülebilir.

halkla ilişkiler (özellikle kurumsal halkla ilişkiler) ürünle değil, işletmenin kendisi ile ilgilendiği için halkla ilişkiler profesyonelleri üst düzey yöneticilerle daha yakın çalışırlar.

Hem halkla ilişkiler hem de reklam hedef kitleye ulaşmak için kitle iletişim araçlarını kullanırlar fakat mesajlarının medyada yer almasında büyük farklılıklar vardır.

  • Reklamı verenin kimliği bellidir. Halkla ilişkiler çalışmalarında kurum her zaman reklamdaki kadar ön planda değildir.
  • Reklam mesajın yer alacağı yeri SATIN ALIR
  • halkla ilişkiler mesajının medyada yer alması için daha uzun ve zorlu bir süreç gerekir.
    • Haber değeri taşıyan bir olay yaratılacak
    • Düzgün bir basın bülteni hazırlanacak
    • Medyadaki muhabir, editör, yazı işleri müdürü ile iletişime geçilerek çalışma paylaşılacak

Çok yoğun bir haber havuzunda onlarca benzer haber arasından sıyrılmaya çalışılacak. Bu noktada medya çalışanları ile iyi ve sağlıklı ilişkiler öne çıkmakta

Kurumsal reklam, ürüne değil kurumun ya da markanın imajına odaklanan reklamlardır. Kurumsal reklamlar halkla ilişkiler çalışmalarında kullanılan araçlardan birisi olarak kabul edilir.

HALKLA İLİŞKİLER – PROPAGANDA

Propaganda terimi ilk olarak ortaçağda kilisenin dinsizleri dine çağırma misyonunda kullanılmıştır.

Propagandanın günümüzdeki tanımı şu şekilde yapılabilir:

“Propaganda politik, ekonomik, dini ve ideolojik mallar ya da fikirler için belli bir hedefe yönlendirilmiş ikna faaliyetleridir.”

Propaganda doğrudan doğruya kişilerin fikirlerini değiştirmeye yönelik faaliyetleri içerir.

3 farklı propaganda çeşidi vardır:

  • Siyah propaganda

Siyah propaganda yanlış bilgileri yayar ve propagandacının kimliği belirtilmez

  • Gri propaganda

Gri propaganda şüphe edilecek nitelikteki iddiaların yayılmasıdır. Bilgi kaynağını bildirmekten kaçınır.

  • Beyaz propaganda

Beyaz propaganda kaynağı belli ve kamu tarafından doğru olarak görülen faaliyetlerin yayılmasıdır.

PR ve Propaganda’nın karıştırılması reklamda olduğu gibi iki alanında kitle iletişim araçlarını kullanmasıdır.

Propaganda tek taraflı iletişimi içerir. Hedef kitleden herhangi bir “feedback” beklemeden yeni bir mesaj iletir. Amaç, ne olursa olsun hedef kitleyi kendi yönünde inanç ve eyleme yöneltmektir. Halkla ilişkiler ise iki tarafın yararına olan bir diyalog kurulmasıdır. Hedef kitleden gelen “feedback” ile kendisi hakkındaki düşünceleri eleştirileri öğrenip tutumuna yön vermektir.

Propaganda denince akla ilk gelen dönem 2. Dünya Savaşı dönemi Almanya’sıdır. Diktatörlüklerde kitle iletişim araçları tek elden yönetilir. Bu sayede propaganda karşıtı fikirler seslerini duyuramaz. Çoğulcu sistemlerde farklı kaynaklardan gelen farklı fikirler propagandanın yaratmaya çalıştığı tek sesliliği önler.

Halkla ilişkiler demokrasiye, propaganda totaliter rejimlere özgüdür.

Propaganda “her ne pahasına olursa olsun” ikna etmeye önem verdiği için ahlaki ilkelere bağlı değildir. Gerçeği saptırma, bilginin sadece kendine yarayan taraflarını iletme gibi yollara gidebilir. Halkla ilişkilerde ise esas olan dürüstlüktür. Bilgiyi tam olarak ve kaynağını göstererek verme mecburiyeti vardır.

Propaganda kısa sürede insanları etkileyerek sonuç almak ister. Halkla ilişkiler ise güven oluşturmaya dayandığı için uzun vadeli bir çalışma gerektirir.

HALKLA İLİŞKİLER – LOBİCİLİK

Lobicilik kişilerin ve özel çıkar gruplarının siyasal karar alma süreçlerini etkilemek amacıyla başvurdukları girişimlerdir.

Lobiciliğin temeli ABD’dir. Adını politikacılarla görüşlerin paylaşıldığı bir yer olarak Washington’daki bir otelin lobisinden alır.

Klasik lobicilik yasal ve doğal bir girişimdir. İlgili grubun ahlaki ve yasal temellere dayanan hedeflerini, siyasetçilere sağlıklı bir şekilde iletmesidir.

Bir çalışma hem PR hem de lobicilik faaliyeti olabilir. Örnek olarak bir iş adamları derneğinin politikacıları yemeğe davet edip davetin çıkışına basını çağırmaları gösterilebilir.

HALKLA İLİŞKİLER – GAZETECİLİK

halkla ilişkilerin yukarıda değindiğimiz diğer disiplinlerle olan bağlantısı gibi gazetecilikle de temel ortak nokta kitle iletişim araçlarıdır. Fakat halkla ilişkiler ve gazetecilik arasında üç temel fark vardır.

  1. 1. Amaç Farklılığı

Gazetecinin amacı hedef kitlesini bilgilendirmek halkla ilişkiler uzmanının ise hedef kitlesini ikna ve motive etmektir.

  1. 2. Hedef Kitle Farklılığı

Gazetenin “okuyucu” sıfatıyla tek bir hedef kitlesi vardır. Halkla ilişkilercilerin ise farklı hedef kitleleri vardır ve bunlara da birbiriniden farklı zamanlarda hitap edebilirler.

  1. 3. İletişim Araçları Farklılığı

Gazeteci sadece kendi çalıştığı medya kuruluşuna bağlıdır. halkla ilişkilerci ise, işe uygun olarak hitap edeceği hedef kitleye göre farklı kitle iletişim araçlarını kullanarak mesajları iletir.

HALKLA İLİŞKİLER – PAZARLAMA

Pazarlama, halkla ilişkiler ile beraber diğer iletişim çalışmalarını da içine alır.

Pazarlamanın 4Psi

Product            Ürün

Price                Fiyat

Placement        Yerleştirme, dağıtım

Promotion        Tanıtım, tutundurma

İletişim çalışmaları “promotion” bölümünün altında yer alan çalışmalardır.

Pazarlamanın halkla ilişkilerden ayrıldığı en önemli nokta hedef kitlelerdir. Pazarlamanın hedef kitlesi “potansiyel” alıcılardır. Halkla ilişkilerin hedef kitlesi ise çok daha geniştir. Bu yüzden halkla ilişkiler alanında son yıllarda “hedef kitle” teriminin yanında “sosyal paydaş” terimi de kullanılmaktadır.

MPR (Marketing Public Relations – Pazarlama Halkla İlişkileri) halkla ilişkilerin ürün odaklı bakışa yaklaşımının ortaya çıkardığı bir kavramdır. MPR pazarlama faaliyetlerini destekleyen halkla ilişkiler çalışmalarına verilen isimdir. MPR alanındaki çalışmalar kurum itibarından ürün ve hizmetlere kaymaktadır.

Halkla İlişkiler pazarlamanın 4P’sine kampanyalarda edindiği ger bildirimler sayesinde yardımcı olmaktadır.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s


%d blogcu bunu beğendi: